Mensa i IQ

Sent: Monday, February 28, 2011 9:49 PM
Subject: IQ- rzetelne materiały

Szanowny Panie Profesorze,

Ostatnimi czasy starałem się pogłębić swoją wiedzę na temat inteligencji. Szczególnie uwagę moją przykuło stowarzyszenie Mensa. Udało mi się nawet uzyskać dostęp do dwóch arkuszy egzaminacyjnych.

Tego typu egzamin pisałem pierwszy raz w życiu i o dziwo wyniki jakie udało mi się w nich uzyskać oscylowały w granicach 140-145 punktów (skala Cattella).

Zachęciło mnie to do dalszych poszukiwań informacji na temat ludzkiej inteligencji. Swoje poszukiwania skierowałem w stronę możliwości zwiększania swojego IQ lub sposobów w jakie udałoby się wydobyć jeszcze te 3-4 punkty, tak aby móc starać się o przyjęcie w szeregi mensy (próg 148). Chciałem przede wszystkim dowiedzieć się czy taki zabieg jest w ogóle możliwy. Szukałem również innych testów, najlepiej tych przygotowanych przez profesjonalistów. Tu niestety trafiając na różne źródła doszukałem się wielu wykluczających się teorii, zaś znalezienie profesjonalnych arkuszy z ew. poprawnymi odpowiedziami okazało się sporym wyzwaniem.

W związku z doświadczeniem Profesora w tej dziedzinie, chciałbym prosić o ewentualną pomoc w znalezieniu rzetelnej literatury lub innych źródeł, które mogłaby być dla mnie zapleczem wiedzy na tej płaszczyźnie.

Z wyrazami szacunku,
Michał II rok AiR

=======================================

Podglądanie arkuszy nie jest sposobem na zwiększenie swojego IQ … trzeba trenować różne zadania, to w tego typu testach wyniki się poprawią.

Dziedzina związana z badaniem IQ jest kontrowersyjna i trudno o dobre eksperymenty, dobre rezultaty dają sesje neurofeedback, jak też ważne lepsze ukrwienie mózgu (dużo ruchu), lepsza synchronizacja różnych obszarów w wyniku np. nauki gry na instrumencie muzycznym.

Wiekszość metod treningu mentalnego opracowano dla ludzi starszych i nie są to wiarygodne metody, co zbadano niedawno w artykule z Nature 2010:

http://web.me.com/adrian.owen/site/Test_Your_Brain_files/OwenNaturefinal.pdf

Można poszukać informacji pod hasłami  “peak mental performance”.

Powodzenia, WD

About wduch

Google: W. Duch
This entry was posted in Kognitywistyka and tagged , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Mensa i IQ

  1. aaa says:

    Standardowe testy mensy nie mierzą IQ wyższego niz 156. Więc mozna powiedzieć że masz IQ nie niższy niż 156😉

  2. Pingback: bliżej autyzmu, aspergera, nld | Osiwiony

  3. Adam Zalewski says:

    Szanowny Panie Michale II rok AiR

    Pisząc szczerze o swoich problemach, dowodzi Pan niezbicie, że wynik 140 – 145 w skali Cattella jest czasem niewiarygodny. Proszę nie stawiać sobie poprzeczki zbyt wysoko. Nie warto. To może być zbyt bolesne.Walczy Pan przeciw sobie? Po co?

    Podoba mi sie Pańska, otwarta forma, wypowiedzi. To rzadkość i żadne IQ nie odbierze Panu tego faktu. Ważne jest to, co Pan sam myśli o sobie. To spore uproszczenie, lecz nie doradzam sprawdzania swojej inteligencji w testach. Także bez nich stanowi Pan Osobowość, czyż nie?

    Serdecznie pozdrawiam

    Adam Zalewski

    • Wlad says:

      Chyba jestem tępy bo nie rozumiem o co biega Panu. “Pisząc szczerze o swoich problemach, dowodzi Pan niezbicie, że wynik 140 – 145 w skali Cattella jest czasem niewiarygodny.” Że niby za dużo dostał czy za mało, a może rozrzut 5 punktów jest dowodem niewiarygodności? Pytam, bo mnie się udało na takim teście mensy uzyskać wynik 156, w sumie nie dużo, ale jak wynik jest nie wiarygodny to może i za dużo biorąc pod uwagę, że mam kłopoty ze zrozumieniem sensu pańskiej wypowiedzi.

Zostaw odpowiedź

